Bijbelse feesten

Bijbelse feesten

Als we Leviticus 23 lezen, komen we tot 7 feesten, maar eigenlijk zien we er 8: de Shabbat is ook een feest. God zegt heel duidelijk dat het Zijn feesten zijn. Ze worden moedim genoemd, wat heilige afspraken betekent. Je zou het een date met God kunnen noemen, maar ze zijn veel meer. Het zijn de schaduwen van wat komen gaat, het zijn oefeningen, voorbereidingen. Wie de feesten goed leert kennen zal tot de conclusie komen dat de feesten een volledige discipelschapstraining zijn, bedoeld om het met het gezin te doorleven en zo je kinderen op te voeden met Zijn gedachten en Zijn Woord.


We hebben ook lessen voor kinderen ontwikkeld bij de Parasja en bij de Bijbelse feesten, deze kan je hier vinden:



Lessen bij de Bijbelse feesten Parasja voor kinderen

HET WEKELIJKSE FEEST


Shabbat


De Shabbat is het eerste feest dat wordt genoemd. Het is een wekelijks feest, die God heeft ingesteld en geheiligd. Heilig betekend 'apart zetten' wij mogen deze dag apart zetten voor de Heer en vreugde vinden in Hem. De kern van shabbat is 'abba'. We kunnen alleen echte rust vinden in onze hemelse Vader.


DE VOORJAARSFEESTEN


Er zijn 7 feesten. De eerste 4 worden ook wel de voorjaarsfeesten genoemd. Deze vier feesten zijn allemaal vervuld in de tijd van Jezus/Yeshua. Het gaat om Pesach, Ongezuurde broden, Feest van de Eersteling en het Wekenfeest (Shavouot).


Pesach


Het Pesachfeest werd in Egypte gevierd voordat de uittocht van de Israëlieten plaats had gevonden. Het werd gevierd in geloof en hoop. Het feest begint met een herdenkingsmaaltijd (cedermaaltijd) met aansluitend een week waarin ze geen ongezuurde broden mochten eten.

Lees hier verder >

Ongezuurde  broden


In voorbereiding voor Pesach werden alle huizen ontdaan van gist, gezuurd brood en alles wat kon rijzen. Dit is een beeld van het reinigen van ons leven van zonde en alles wat niet bij God hoort.

Lees hier verder >

Feest

van de Eersteling


(Hier volgt nog informatie)

Lees hier verder >

Wekenfeest

(Shavuot)



(Hier volgt nog informatie)

Lees hier verder >


DE NAJAARSFEESTEN


De najaarsfeesten zijn de drie feesten die gevierd worden in de 7e maand van de Hebreeuwse kalender. Het gaat om het bazuinenfeest, grote verzoendag en het loofhuttenfeest. In tegenstelling tot de vier voorjaarsfeesten, zijn dit feesten die vooruitwijzen naar de terugkomst van Yeshua / Jezus. De voorjaarsfeesten gaan over Zijn eerste komst en de komst van de heilige Geest.

Ze moeten dus nog vervuld worden en tonen ons (een deel van) de toekomst. En de voorjaarsfeesten, die in detail helemaal vervuld zijn, nodigen ons uit om te verwachten dat ook de najaarsfeesten nauwkeurig vervuld zullen worden.


Bazuinen

feest


Het vijfde feest van Gods feesten (Lev. 23:2) is het feest van het bazuingeschal,

het bazuinenfeest. In het Hebreeuws heet dit feest ‘yom teruah’, dag van het geschal, van de uitroep, van het bazuingeschal.



Lees hier verder >

Grote verzoendag


Grote verzoendag is het meest heilige feest en een dag om onze zonden te belijden aan God. Iedereen maakt fouten en iedereen heeft vergeving nodig.


Lees hier verder >

Loofhuttenfeest


In Leviticus 23:39-43 vertelt God hoe het loofhuttenfeest gevierd moet worden. Het feest heet ‘Sukkot’, wat letterlijk tenten of tabernakels betekent. Het is een herinnering aan de tijd in de woestijn, toen het volk van Israël in tenten leefde.


Lees hier verder >


EXTRA FEESTEN


Naast de feesten hierboven beschreven staan, zijn er nog een aantal feesten die binnen de Joodse kalender gevierd worden. Ook deze feesten hebben een prachtige oorsprong en betekenis.


Purimfeest



(Meer informatie volgt nog)

Lees hier verder >

Chanoeka

Midden in deze zogenaamde donkere tijd, in 164 voor Christus, deed God een groot wonder en dit is wat herdacht wordt tijdens het feest van Chanoeka. Dit feest wordt al vele jaren gevierd door joden en christenen.


Lees hier verder >
Share by: